جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه شنبه 21 بهمن ماه 99

به گزارش تور ایران، شاخص بورس صبح امروز کار خود را با رشد 13 هزار واحدی شروع کرد. در ابتدای معاملات امروز، شرکت های عظیم مثل روز گذشته پیشتاز هستند و باعث افزایش 1.13 درصدی شاخص کل شده اند. در حالی که شاخص هم وزن تنها 14 صدم درصد افزایش داشته است. از جمله نماد های تاثیرگذار بر رشد شاخص کل در ساعات ابتدایی بازار امروز می توان به فولاد، فملی، شپنا، خودرو، شستا، ومعادن و فارس اشاره نمود.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه شنبه 21 بهمن ماه 99

ادامه رشد شاخص بورس با افزایش 13 هزار واحدی

به گزارش خبرنگاران، در ساعات اولیه معاملات امروز از مجموع 290 نماد بورسی معامله شده، 176 نماد با افزایش قیمت سهام روبرو هستند و 114 نماد در مدار نزولی حرکت می نمایند. همچنین در بازار فرابورس از مجموع 214 نماد معامله شده امروز 97 نماد فرایند صعودی دارند و 117 نماد با رنگ قرمز به تابلو بورس آمده اند. موردی که نشان می دهد امروز نماد های کوچک بازار نزولی و عظیم تر ها عموما صعودی هستند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز سه شنبه 21 بهمن ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار امروز عموما سبزرنگ است و نماد های گروه های مختلف اغلب فرایند صعودی دارند. بیشترین آمار معامله مربوط به گروه صندوق های سرمایه گذاری ETF است که در بین آن ها پالایش و دارا یکم با رشد هشت و هفت درصدی روبرو هستند. دیگر صندوق های سهامی هم اغلب در مدار صعودی حرکت می نمایند و قیمت واحدهایشان رشد نموده است. در گروه خودرو و ساخت قطعات، نماد های عظیم مقل خودرو، خساپا و خگستر به صف خرید رسیده اند، اما نماد های کوچک و متوسط، بازار نسبتا متعادلی دارند. محصولات شیمیایی عموما سبزرنگ هستند. پترول، پارسان و تاپیکو در آستانه صف خرید قرار دارند. فلزات اساسی اغلب شاهد تشکیل صف خرید هستند که از جمله آن ها می توان به فملی، فولاد، فاسمین و فنوال و ... اشاه کرد. سیمانی ها امروز هم فرایند صعودی دارند، هرچند ساروم و سبهان در این فرایند همراهی نمی نمایند و با رنگ قرمز به تابلو بورس آمده اند. فرآورده های نفتی یکپارچه سبزپوش شده اند. شپنا صف خرید دارد و شترا، شبریز و شبندر سه تا چهار درصد رشد نموده اند. دارویی ها، بانک ها، هولدینگ ها، استخراج کانه های فلزی، نهاد های اقتصادی، محصولات کاغذی و هتل و رستوران از جمله گروه های سبزرنگ بازار امروز هستند. کاشی و سرامیک و زراعت امروز بر خلاف جریان کلی و در مدار نزولی حرکت می نمایند.

تغییر دامنه نوسان صندوق ها از شنبه

دامنه نوسان نامتقارن منفی دو تا مثبت شش درصد از روز شنبه 25 بهمن ماه بر اساس مصوبه شورای عالی بورس اجرایی می گردد. آنطور که محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و سخنگوی این شورا گفته همزمان با اعمال دامنه نوسان منفی دو تا مثبت شش درصدی برای سهام شرکت ها در بازار های اصلی، دامنه نوسان تابلو زرد بازار پایه فرابورس از منفی دو تا مثبت سه درصد و دامنه نوسان صندوق های ETF از منفی چهار تا مثبت 10 درصد خواهد بود.

صف خرید برای یک سوم بازار

در ساعات انتهای معاملات امروز شاهد تشکیل صف خرید برای 211 نماد هستیم که تقریبا معادل یک سوم بازار سرمایه است. ارزش کل صف های خرید در بازار امروز به حدود هزار و 600 میلیارد تومان می رسد. در طرف مقابل امروز حدود 85 نماد که 13 درصد بازار را تشکیل می دهند صف فروش دارند و ارزش کل صف های تشکیل شده در این نماد ها حدود هزار و 100 میلیارد تومان است. ارزش کل صف های خرید و فروش نشان از آرامش نسبی در بازار دارد. معاملات در جریان و بازار هم سبزرنگ است.

فولاد؛ سنگین ترین صف خرید بازار سرمایه

نماد شرکت فولاد مبارکه اصفهان امروز همراه با شرکت پالایش نفت اصفهان در صدر فهرست سنگین ترین صف های خرید قرار دریافتد. ارزش صف تشکیل شده برای نماد های فولاد و شپنا در ساعات انتهای معاملات امروز به 70 میلیارد تومان رسید. خساپا با صف خرید 58 میلیارد تومانی و سفار با صف خرید 44 میلیارد تومانی در رتبه های بعدی قرار دارند. از جمله دیگر نماد های دارای صف خرید سنگین در بازار امروز می توان به کاوه، فملی، کزغال، سپیدار، رافزا، غگیلا، بنو و کیمیا اشاره نمود.

کدما؛ سنگین ترین صف فروش بازار سرمایه

نماد گروه معدنی دماوند امروز مثل روز های گذشته، شاهد تشکیل سنگین ترین صف فروش بازار به ارزش 62 میلیارد تومان است. حتوکا با صف فروش 24 میلیاردی در رتبه دوم و پرداخت با صف فروش 20 میلیارد در رتبه سوم واقع شده است. وسخراج، کسرام، بکاب، کبورس، گدنا، چخزر، بپاس و شتوکا دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین در بازار امروز هستند.

بازگشت شاخص بورس به کانال 1.2 میلیون واحد

شاخص کل بورس تهران در انتها معاملات امروز سه شنبه 21 بهمن ماه با رشد 21 هزار و 626 واحدی به رقم یک میلیون و 214 هزار و 370 واحد رسید و به کانال 1.2 میلیونی برگشت. عمده این رشد بر دوش نماد های عظیمی از جمله فولاد، فملی، تاپیکو، فارس، وغدیر، شپنا و خودرو بود. امروز شاخص کل 1.81 درصد و شاخص هم وزن 71 صدم درصد رشد کردند که نشان می دهد خیلی از نماد های کوچک بازار در فرایند صعودی این روز ها همراهی نمی نمایند.

نقشه بازار در انتها معاملات روز سه شنبه 21 بهمن ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار در ادامه معاملات امروز بیشتر از ساعات ابتدایی رنگ سبز به خود گرفت. صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله به عنوان برترین گروه، بیشترین ارزش معاملات را شاهد بودند. پالایش با رشد 9 درصدی و دارا یکم با رشد هشت درصدی به کار خود انتها دادند. دیگر صندوق های ETF سهامی هم نوسان چندانی نداشتند. در گروه خودرو و ساخت قطعات اغلب نماد ها از جمله خودرو، خساپا، خگستر، خزامیا، خپارس و خبهمن صف خرید داشتند. خزر، خرینگ و خفنر از معدود نماد های قرمزرنگ این گروه بودند. محصولات شیمیایی هم شرایط مشابهی داشتند. در این گروه شاهد تشکیل صف خرید برای نماد های عظیم مثل پترول، کلر، شاروم، تاپیکو، شیران و پارسان بودیم. فارس، شگویا و آریا صعودی بودند، اما به صف خرید نرسیدند. شپلی به عنوان پرمعامله ترین نماد شیمیایی امروز قرمزرنگ بود. در گروه فلزات اساسی نماد های عظیم از جمله فولاد، فملی، فخوز، کاوه و ذوب در کنار نماد های کوچک گروه صف خرید داشتند. کویر، فنورد، فمراد و فولای از معدود نماد های فلزی قرمزرنگ در بازار امروز هستند. فرآورده های نفتی امروز سراسر سبزنگ بودند. شپنا و شبندر با صف خرید، شترا و شبریز با رشد چهار درصدی به کار خود انتها دادند. بانک های و موسسات اعتباری، مواد و محصولات دارویی، شرکت های چند رشته ای صنعتی، بیمه ها و صندوق بازنشستگی، استخراج کانه های فلزی، ساخت محصولات فلزی، هتل و رستوران، رایانه و فعالیت های وابسته، محصولات کاغذی و استخراج زغال سنگ از دیگر گروه های عمدتا سبزرنگ بازار امروز بودند.

معاملات امیدوارنماینده در بازار سبزرنگ

معامله گران بورس امروز حدود هشت میلیارد و 452 میلیون سهام و اوراق اقتصادی را در قالب یک میلیون و 187 هزار معامله به ارزش 9 هزار و 765 میلیارد تومان دادوستد کردند. با در نظر دریافت معاملات چهار هزار و 845 میلیارد تومانی فرابورس، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به رقمی حدود 14 هزار و 610 میلیارد تومان می رسد که نسبت به روز های گذشته می تواند امیدوارنماینده باشد. امروز خزر، شستا، کلوند، خودرو، شپنا، شتران و خگستر به ترتیب پرتراکنش ترین نماد های بورسی و سپیدار، وسپهر، شاروم، زملارد، کزغال، بپیوند و کرمان به ترتیب پرتراکنش ترین نماد های فرابورسی بودند.

ورود 222 میلیارد پول جدید به بورس

آنالیز شرایط تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی در بازار امروز نشان می دهد سهامداران حقیقی حدود 222 میلیارد تومان سهام از شرکت های حقوقی خریده و به بازار پول تزریق کردند. البته تا نیمه معاملات شاهد خروج پول از بورس بودیم و از ساعت 11 به بعد، ورق برگشت. امروز شرکت های حقوقی بیشترین خرید را در نماد های وسپهر، بوعلی، خزر، حکشتی، غشاذر، خبهمن، کاما، وپارسف شبریز و شستا داشتند و در طرف مقابل در نماد های شپنا، فولاد، فخوز، پارسان، وپارس، کاوه، شبندر، فاسمین، غفارس و ساروم دست به فروش سهام خود زدند.

منبع: فرارو
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1639

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه شنبه 21 بهمن ماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه شنبه 21 بهمن ماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید