طرز تهیه انواع ته دیگ سیب زمینی با ماست، زعفران، کنجد و جعفری

به گزارش تور ایران، ته دیگ بخش جدانشدنی و بسیار پرطرفدار سفره های ایرانی است و برای بیشتر افراد بخش مهم و لذیذ یک پلو است که می تواند از مواد مختلفی مثل نان، سیب زمینی، مغز دانه ها و … تهیه گردد. در مهمانی های خانوادگی نیز درست کردن یک ته دیگ برشته برگ برنده آشپزی بی نظیر شماست. پس اگر بلد نیستید یک ته دیگ برشته و خوشمزه در بیاورید ولی دوست دارید این کار را انجام بدهید در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه ته دیگ سیب زمینی را به روش های مختلف به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه انواع ته دیگ سیب زمینی با ماست، زعفران، کنجد و جعفری

طرز تهیه انواع ته دیگ سیب زمینی ترد و برشته

1. ته دیگ سیب زمینی ماکارونی

برای تهیه ته دیگ برشته سیب زمینی شما نیازمند یک قابلمه نچسب (تفلون، گرانیت یا چدن) هستید تا یک ته دیگ خوب و یکدست بدست بیاورید. اما می توانید از قابلمه های استیل و روی نیز برای تهیه دیگ بهره ببرید فقط باید دقت کنید در این قابلمه ها ته دیگ حتما برشته گردد تا ساده تر از کف قابلمه جدا گردد زیرا ته دیگ نرم به این قابلمه ها می چسبد و جدا کردن آن سخت خواهد بود.

در ابتدا قابلمه را روی شعله بگذارید تا گرم گردد. سپس مقداری روغن به قابلمه اضافه کنید. برای تهیه یک ته دیگ برشته باید اطمینان حاصل کنید که روغن کافی ته قابلمه ریخته اید چون مقدار مناسب روغن هنگام پخت به برشته شدن ته دیگ یاری زیادی می نماید و مقدار زیادی از آن جذب نان خواهد شد.

شما می توانید برای داشتن یک ته دیگ سیب زمینی زعفرانی، در این مرحله به روغن داغ کمی زعفران دم نموده اضافه کنید. این ادویه ها هر دو به خوش رنگ تر شدن ته دیگ نیز یاری می نمایند. علاوه بر ادویه شما می توانید از ترکیب 1 به 3 کره و روغن نیز برای خوش طعم شدن ته دیگ بهره ببرید.

پس از اینکه روغن داغ شد سیب زمینی های حلقه شده را به شکل دل خواه کف قابلمه بچینید. به طوری که فاصله ای بین آنها باقی نماند و به طور کامل کف قابلمه را بپوشاند. دقت کنید که سیب زمینی را نه زیاد نازک و نه زیاد کلفت بگیرید. (ضخامت 3 میلیمتر عالی است)

در این مرحله دقت کنید که برای مدت کوتاهی شعله اجاق گاز را زیاد کنید تا ته دیگ خودش را بگیرد و وقتی که بخار فضای ظرف را پر کرد شعله را کم کنید تا ته دیگ به مرور زمان سرخ و طلایی گردد. برای داشتن ته دیگ برشته حتما نیازمند مرحله پخت طولانی هستید.

پس از اتمام پخت پلو و موقع سرو برای اینکه ته دیگ راحت تر از کف قابلمه جدا گردد مدت کوتاهی آن را روی یک سطح سرد یا داخل ظرف آب قرار دهید.

2. دیگ سیب زمینی رنده شده

ابتدا سیب زمینی ها را با رنده درشت رنده کنید. سپس سیب زمینی ها را در آب سرد بگذارید. 15 دقیقه کافی است و بعد از آن آبکش کنید. آب سیب زمینی ها را کامل بگیرید و برای اطمینان از این کار با پشت قاشق سیب زمینی ها را فشار دهید. سیب زمینی ها را با زردچوبه، نمک، زعفران دم نموده غلیظ مخلوط کنید. حالا کف قابلمه نچسب چدن، تفلون یا سرامیک مقداری روغن بریزید. ابتدا اجازه دهید روغن داغ گردد سپس سیب زمینی های رنده شده را کف قابلمه بریزید و صاف کنید. صبر کنید سیب زمینی ها به مدت 2 الی سه دقیقه خودشان را بگیرند سپس برنج یا ماکارونی را به قابلمه اضافه کنید و دم بگذارید (با این روش برنج کاملا سفید می ماند و ته دیگ هم پر رنگ تر می گردد، اگر هم می خواهید برنج رنگ زرد زعفرانی به خودش بگیرید بلافاصله بعد از ریختن سیب زمینی رنده شده، برنج را هم در قابلمه بریزید که در این صورت ته دیگ هم کمرنگ تر می گردد.

اما برای تهیه ته دیگ سیب زمینی رنده شده با ماست، شما باید به سیب زمینی های رنده شده، دو قاشق ماست ترجیحا غلیظ، زعفران دم نموده و کمی نمک اضافه کنید و مراحل بالا را برای داشتن یک ته دیگ برشته دنبال کنید.

3. ته دیگ سیب زمینی در پلوپز

  • اگر برای تهیه برنج در پلوپز روش آبکشی را استفاده می کنید، به روش های ذکر شده در بالا می توانید ته دیگ خوشمزه سیب زمینی را بهره ببرید. (فقط اگر از پلوپز برای پخت برنج استفاده می کنید دقت کنید درجه آن خیلی بالا نباشد زیرا حرارت زیاد ته دیگ را به جای برشته کردن می سوزاند.)
  • اما اگر می خواهید برنج کته با ته دیگ سیب زمینی داشته باشید مراحل زیر را دنبال کنید:
  • کف قابلمه را روغن بریزید و سیب زمینی ها را کنار هم بچینید.
  • برنج شسته شده را به آرامی روی سیب زمینی ها بریزید و به آن نمک و آب اضافه کنید. (یک بند انگشت آب روی سطح برنج را بگیرد.)
  • فقط دقت کنید که در این روش به هیچ عنوان نباید برنج را هم بزنید؛ اجازه دهید آب برنج تمام گردد، به آن روغن اضافه نموده و درب پلوپز را بگذارید تا دم بکشد.

4. ته دیگ سیب زمینی با کنجد

کف قابلمه کمی کنجد بپاشید. روغن را اضافه کنید. سپس سیب زمینی ها را ورقه ای کنید یا قالب بزنید و روی کنجدها بچینید. کمی نمک بپاشید. در آخر برنج یا ماکارونی را روی آنها بریزید و دم کنید.

برای تهیه ته دیگ سیب زمینی رنده شده با کنجد نیز بایستی سیب زمینی های رنده شده را آبکشی کنید، وقتی تمام آب آن خارج شد، به آن کنجد پوست کنده یا سفید، زعفران و نمک اضافه کنید و به همراه روغن در کف قابلمه فشرده کنید. در آخر برنج را روی آن ریخته و دم کنید.

5. ته دیگ سیب زمینی با جعفری

سیب زمینی را به صورت برشهای نازک حلقه حلقه می کنیم. برگ های جعفری را به دقت در وسط سیب زمینی می چسبانیم. کف قابلمه را روغن ریخته و سیب زمینی ها را از طرفی که جعفری به آن چسبیده است، در کف قابلمه می چینیم. برنج را روی سیب زمینی ها ریخته و دم می کنیم.

سخن آخر

اصلا ممکن است کسی ته دیگ دوست نداشته باشد؟ قدیمی ها ضرب المثلی داشتند که بر این باور بود: هر کس ته دیگ دوست داشته باشد در شب عروسی اش حتما باران می بارد، زیبا نیست؟ ارتباط باران با ته دیگ را هنوز نمی دانیم اما ارتباط یک پلو یا ماکارونی و حتی ته چین خوشمزه با ته دیگ را خوب می دانیم. اصلا می توانید یک ماکارونی قرمز و چرب و چیلی یا یک پلوی چرب و نرم را بدون ته دیگ تصور کنید؟ خیر!

پس حتما با دستورات آورده شده در این مطلب ته دیگ های خفن درست کنید و نتیجه را در پایین همین مطلب با ما در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 24 خرداد 1400 بروزرسانی: 24 خرداد 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1794

به "طرز تهیه انواع ته دیگ سیب زمینی با ماست، زعفران، کنجد و جعفری" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرز تهیه انواع ته دیگ سیب زمینی با ماست، زعفران، کنجد و جعفری" امتیاز داده است | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه انواع ته دیگ سیب زمینی با ماست، زعفران، کنجد و جعفری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید